Kennisbank

19 februari 2014

AC-Treuhand II: Het faciliteren van een kartel als buitenstaander? Gevaarlijk pad om te bewandelen!

Het Europese Gerecht heeft deze maand een uitspraak gedaan in de zaak van AC Treuhand II. Een belangrijke opmerking in dit vonnis is dat partijen die een kartel bevorderen, onder bepaalde omstandigheden, boetes opgelegd kunnen krijgen en aansprakelijk kunnen worden gehouden voor inbreuken op het kartel, ondanks dat ze zelf geen onderdeel waren van het kartel. Karteldeelnemers worden in Europa streng bestraft. De riskante gevolgen van deelname aan een kartel kunnen onder meer de nietigheid van contracten omvatten, waardoor bedrijven hun rechten niet meer kunnen afdwingen. Bovendien kunnen toezichthouders uitzonderlijke hoge boetes opleggen (die naar verwachting nog hoger zullen worden in …

Lees meer >

19 februari 2014

Ondernemingsrecht - M&A

Realiseringsovereenkomsten in tijden van crisis

Tijdens contractbesprekingen kwam in het verleden de mogelijkheid van een stagnerende of krimpende woningvraag dikwijls niet aan de orde. Een adequate regeling voor de situatie van een stagnerende en krimpende woningmarkt ontbreekt dan ook geregeld in een realiseringsovereenkomst. Maar ook als partijen een dergelijke regeling wel hebben vastgelegd, ontbreekt doorgaans de oorzaak-gevolg relatie en een eventuele rangorde bepaling. Deze omissies leiden de laatste jaren tot (juridische) conflicten tussen partijen. Aan de hand van een recent voorbeeld uit de rechtspraak lichten wij dit toe.

Lees meer >

19 februari 2014

Het recht van erfpacht als financieringsinstrument

Het recht van erfpacht is een interessant juridisch instrument. Erfpacht kan worden gebruikt om grip houden op het gebruik van de grond, het behouden van de waardestijging van de grond en als financieringsinstrument. De overheid en private partijen gebruiken de flexibiliteit van het recht van erfpacht om deze doelen te bereiken. De afgelopen jaren heeft het recht van erfpacht een extra dimensie gekregen. 

Lees meer >

19 februari 2014

Opzegging van een huurovereenkomst winkelruimte wegens een renovatie: een arrest van de Hoge Raad van 14 februari 2014 biedt meer duidelijkheid

Op 14 februari 2014 heeft de Hoge Raad een interessante uitspraak gewezen over de opzegging van een huurovereenkomst op de grond dat de verhuurder een renovatie wilde realiseren. Kort gezegd bepaalde de Hoge Raad dat de mogelijkheden bij bedrijfsruimte aanzienlijk ruimer zijn dan bij woonruimte. 

Lees meer >

19 februari 2014

Arbeidsrecht

Tweede Kamer neemt Wet Werk en Zekerheid aan: tijd voor een update!

Op 18 februari 2014 is de Wet Werk en Zekerheid aangenomen door de Tweede Kamer. Deze nieuwe wet heeft voor de dagelijkse praktijk van werkgevers ingrijpende gevolgen. In het aangenomen wetsvoorstel zijn enkele wijzigingen aangebracht. Tijd voor een update!

Lees meer >

17 februari 2014

Nul euro staatssteun terugvorderen mogelijk?

Deze bijdrage maakt onderdeel uit van een serie van vijf capita selecta staatssteun (1/5). BANNING Advocaten wil in deze reeks relevante inzichten delen met betrekking tot het verbod op staatssteun, zoals vastgelegd in artikelen 107 t/m 109 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie (“VWEU”). Bijdragen verschijnen onder meer op deze website. Overheidsgeld dat zijn weg vindt naar marktpartijen, kan onder omstandigheden verboden staatssteun opleveren. De gevolgen daarvan zijn met name voor de begunstigde marktpartij ernstig en verstrekkend. Zo bepaalt artikel 108(2) VWEU: Indien de Commissie […] vast stelt dat een steunmaatregel door een staat of met staatsmiddelen bekostigd, …

Lees meer >

17 februari 2014

Is het mogelijk om nul euro aan staatssteun terug te vorderen? Een verkenning van de mogelijkheden en uitdagingen

In deze blog hebben we het over een zeer actueel en relevant onderwerp: staatssteun. Dit is de eerste van vijf blogs over dit onderwerp, waarin we inzichten willen delen over de verboden op staatssteun. Deze verboden, zoals vermeld in artikelen 107 t/m 109 van het Verdrag betreffende de Werking van de Europese Unie (“VWEU”), zijn vastgelegd in deze link. Zoals je misschien wel weet, kan overheidsfinanciering die naar marktspelers gaat onder bepaalde omstandigheden worden beschouwd als verboden staatssteun. De gevolgen hiervan kunnen aanzienlijk zijn, met name voor de begunstigde marktpartij. In feite stelt artikel 108(2) VWEU dat wanneer de Commissie …

Lees meer >

17 februari 2014

Ondernemingsrecht - M&A

Maatregelen om overheidsingrijpen bancaire sector te voorkomen

Mochten banken of andere financiële instellingen in de toekomst opnieuw in zwaar weer komen, dan kunnen deze instellingen rekenen op zwaarder en indringender toezicht. In dat soort gevallen zullen ook de aandeelhouders meebetalen. Dat schrijft minister Dijsselbloem van Financiën deze week in de kabinetsreactie op de conclusies en aanbevelingen van de evaluatiecommissie nationalisatie SNS REAAL. Belangrijk uitgangspunt is om overheidsingrijpen in en staatssteun aan de financiële sector in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen.

Lees meer >

16 februari 2014

Ondernemingsrecht - M&A

Verhouding aandeelhoudersovereenkomst en statuten vennootschap; aandeelhoudersovereenkomst prevaleert in dit geval bij ontslag statutair bestuurder

In een recente uitspraak heeft de voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam in kort geding geoordeeld dat een aandeelhouder de andere aandeelhouders mag houden aan een aandeelhoudersovereenkomst, ondanks het feit dat in de statuten van de vennootschap een andersluidende bepaling staat.

Lees meer >

16 februari 2014

Cassatie

De Hoge Raad over de strekking van het opschortingsrecht

De Hoge Raad heeft zich onlangs uitgesproken over de strekking van het opschortingsrecht. Dat strekt er volgens de Hoge Raad toe om, kort gezegd, druk op een wederpartij uit te oefenen om de tegenvordering na te komen, en heeft -voor het geval de wederpartij daarmee in gebreke zou blijven- mede het karakter van zekerheid voor de voldoening (door middel van verrekening) van eventuele schadevordering.

Lees meer >

16 februari 2014

Cassatie ondernemingsrecht bij BANNING

Sinds enige tijd is Marc Janssen, hoofd van het Wetenschappelijk Bureau van BANNING, als advocaat toegelaten tot de Hoge Raad. Dit betekent dat BANNIN

Lees meer >

13 februari 2014

Dutch competition authority publishes new LPP guidelines

The Dutch competition authority, the Authority Consumer and Market (“ACM”) has published new guidelines effective 12 February 2014. These guidelines are intended to regulate how the ACM operates in respect of legal professional privilege. The new set of guidelines is called ACM Investigation Guidelines Legal Professional Privilege 2014(in Dutch: “ACM Werkwijze geheimhoudingsprivilege advocaat 2014”). It aims to clarify the guarantees for legal professional privilege (“LPP”), in the course of an ACM investigation. Key rules and safeguards here: The scope of application of the present guidelines is limited to correspondence with a qualified lawyer (in Dutch: “advocaat”), which the ACM0 discovers, broadly speaking, …

Lees meer >

13 februari 2014

Kartels zullen strenger en zwaarder worden beboet

Op 11 februari 2013 heeft minister Kamp van Economische Zaken een brief naar de Tweede Kamer verstuurd betreffende aanpassing van het boetebeleid van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Uit een vervolgonderzoek van onderzoeksbureau Strategies in Regulated Markets (SiRM) blijkt namelijk dat de opgelegde boetes voor een onvoldoende afschrikkende werking zorgen. Met de nieuwe voorstellen krijgt ACM ruimere mogelijkheden om overtreders van kartels te beboeten. Momenteel stelt de ACM de hoogte van de boetes vast op basis van de bestaande boetebeleidsregels. Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek is minister Kamp allereerst van plan het wettelijk boetemaximum voor kartelovertredingen aan …

Lees meer >

13 februari 2014

Nederlandse Mededingingsautoriteit publiceert nieuwe richtlijnen voor LPP – een grondige uitleg

De Nederlandse mededingingsautoriteit, de Autoriteit Consument en Markt (“ACM”), heeft nieuwe richtlijnen gepubliceerd die effectief zijn vanaf 12 februari 2014. Deze richtlijnen zijn bedoeld om te reguleren hoe de ACM werkt met betrekking tot het verschoningsrecht van juridische professionals. De nieuwe set richtlijnen heet ACM Werkwijze geheimhoudingsprivilege advocaat 2014. Het doel is om de garanties voor het verschoningsrecht van juridische professionals (“LPP”) te verduidelijken tijdens een onderzoek van de ACM. Belangrijke regels en waarborgen hierbij zijn: Het toepassingsgebied van de huidige richtlijnen is beperkt tot correspondentie met een gekwalificeerde advocaat, die de ACM in grote lijnen buiten de kantoren van de advocaat …

Lees meer >

13 februari 2014

Verscherping van sancties: Kartels zullen voortaan strenger en zwaarder worden beboet

Op 11 februari 2013 stuurde minister van Economische Zaken, Henk Kamp, een brief naar de Tweede Kamer met betrekking tot aanpassingen in het boetebeleid van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Volgens een vervolgonderzoek uitgevoerd door Strategies in Regulated Markets (SiRM), was het huidige boetesysteem onvoldoende afschrikwekkend. Kamps nieuwe voorstellen geven de ACM meer ruimte om overtreders van kartelregels te straffen. Momenteel bepaalt de ACM de boetes op basis van het huidige boetebeleid. Kamp is echter van plan het wettelijke maximum voor kartelboetes aan te passen op basis van de resultaten van het onderzoek. Het boetemaximum zal veranderen van 10% van …

Lees meer >

12 februari 2014

ACM: ‘Gemeenten passen Wet markt en overheid niet toe’

De  ACM nam een steekproef bij 35 gemeenten om te onderzoeken, bij wijze van voorbeeld, of het beheer en exploitatie van hun sportvoorzieningen voldeed aan de Wet markt en overheid, waaraan alle Nederlandse overheden zich per 1 juli 2014 moeten houden. Dat bleek niet het geval. Zo stelde slechts één gemeente de kosten integraal door te berekenen. Het is duidelijk: er is nog veel werk aan de winkel. Achtergrond Het kan voorkomen dat overheden oneerlijk concurreren als zij actief zijn op de markt, bijvoorbeeld doordat zij goederen en diensten onder de kostprijs aanbieden. De Wet markt en overheid gaat deze oneerlijke concurrentie tegen en probeert zo gelijk mogelijke …

Lees meer >

12 februari 2014

ACM: ‘Nederlandse Gemeenten Negeren de Wet Markt en Overheid, Volgens Toezichthouder’

Het is duidelijk: er is nog veel werk aan de winkel voor Nederlandse gemeenten als het gaat om het beheer en de exploitatie van hun sportvoorzieningen. Uit een steekproef van de ACM bij 35 gemeenten bleek dat de meeste gemeenten niet volledig voldoen aan de Wet markt en overheid. Deze wet, die sinds 1 juli 2014 van kracht is, verschaft vier gedragsregels waaraan overheidsinstanties zich moeten houden in de verkoop van goederen en diensten op de markt. Er zijn situaties waarin overheden op oneerlijke wijze concurreren, bijvoorbeeld door het onder de kostprijs aanbieden van goederen en diensten. De Wet markt …

Lees meer >

11 februari 2014

Schending communicatievoorschrift leidt niet altijd tot uitsluiting van de aanbestedingsprocedure

Kort na elkaar hebben zowel de rechtbank Overijssel als de rechtbank Rotterdam zich uitgesproken over de vraag of de sanctie van uitsluiting na schending van een communicatievoorschrift gerechtvaardigd is. Beide rechtbanken komen tot een ander oordeel. Rechtbank Overijssel De rechtbank Overijssel stelt vast dat in strijd is gehandeld met de toepasselijke voorwaarden uit de aanbestedingsprocedure doordat eiser met de gemeente Enschede en de gemeente Losser contact heeft gezocht via een ander kanaal dan was voorgeschreven. Met de schending van het communicatievoorschrift riskeerde eiser op basis van de aanbestedingsstukken uitsluiting van verdere deelname aan de aanbestedingsprocedure: “een andere wijze van communiceren inzake de …

Lees meer >

11 februari 2014

Schending van het communicatievoorschrift leidt niet noodzakelijkerwijs tot uitsluiting van de aanbestedingsprocedure

Onlangs hebben zowel de rechtbank Overijssel als de rechtbank Rotterdam uitspraken gedaan over dezelfde vraag: is het gerechtvaardigd om een sanctie van uitsluiting op te leggen na een schending van een communicatievoorschrift? Hun antwoord bleek uiteen te lopen. De uitspraak van de rechtbank Overijssel De rechtbank Overijssel constateerde dat er in strijd met de toepasselijke voorwaarden van de aanbestedingsprocedure was gehandeld omdat de eiser contact had gezocht met de gemeenten Enschede en Losser via een andere weg dan was voorgeschreven. Het risico van uitsluiting van verdere deelname aan de aanbestedingsprocedure na het overtreden van dit communicatievoorschrift was duidelijk aangegeven in de aanbestedingsstukken. …

Lees meer >

10 februari 2014

Commissioner Almunia comes out against corporate tax regimes

On 11 February 2014, Vice President of the European Commission Joaquín Almunia, responsible for Competition Policy, delivered his address before the third European Competition Forum in Brussels. After making remarks on current competition concerns in the telecom and energy sectors, Commissioner Almunia came out forcefully against corporate tax regimes that, he asserts, undercut fairness, integrity and social stability. Commissioner Almunia signalled a renewed interest in corporate tax regimes throughout the G20 and the OECD. Because of the gaps in national tax laws, many of the largest multinational companies pay very low taxes, and they don’t need to break the law to do it. The …

Lees meer >

10 februari 2014

Commissaris Almunia spreekt zich uit tegen belastingregelingen voor bedrijven

Op 11 februari 2014 hield Joaquín Almunia, vicevoorzitter van de Europese Commissie en verantwoordelijk voor het mededingingsbeleid, zijn toespraak tijdens het derde Europese mededingingsforum in Brussel. Na opmerkingen te hebben gemaakt over de huidige mededingingsproblemen in de telecom- en energiesector, sprak Commissaris Almunia zich uit tegen bedrijfsbelastingregimes die volgens hem de eerlijkheid, integriteit en sociale stabiliteit ondergraven. Commissaris Almunia gaf een hernieuwde interesse weer in bedrijfsbelastingregimes in de G20 en de OESO. Door gaten in de nationale belastingwetten betalen veel van de grootste multinationale bedrijven zeer weinig belasting, zonder de wet te breken. Deze situatie ondermijnt de eerlijkheid en integriteit van belastingstelsels …

Lees meer >

10 februari 2014

Familie- & Erfrecht

Scheiden zonder rechter: een gevaarlijke bezuinigingsmaatregel

Op maandag 9 december 2013 heeft Staatssecretaris Teeven bekend gemaakt dat hij van plan is een nieuw wetsvoorstel te gaan indienen onder de titel: “Wet scheiden zonder rechter”. Volgens dat concept wetsvoorstel zullen getrouwde stellen en geregistreerde partners, die geen minderjarige kinderen hebben en hun huwelijk of geregistreerd partnerschap willen beëindigen, een verzoekschrift (stap 1) kunnen indienen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Lees meer >

06 februari 2014

AG Kokott houdt kartels verantwoordelijk voor ‘umbrella pricing’

‘Umbrella pricing’ is schade die kartelslachtoffers oplopen, veroorzaakt door de prijsopdrijvende werking op producten van ondernemingen die buiten een kartel staan (en daar dus niet aan deelnemen). Op 30 januari 2014 heeft Advocaat-Generaal Kokott de Europese rechter in een Opinie geadviseerd karteldeelnemers aansprakelijk te maken jegens kartelslachtoffers voor deze vorm van schade. Indien dit advies wordt overgenomen: een verstrekkende ontwikkeling. Achtergrond Deze kwestie speelt in de context van een prejudiciële verwijzing door de Oostenrijkse rechter in zaak C-557/12 (Kone AG e.a.), waarin een liftenkartel was vastgesteld. De verwijzende rechter stelde de vraag: Moet artikel 101 VWEU (artikel 81 EG, artikel 85 EG-Verdrag) aldus worden uitgelegd dat eenieder …

Lees meer >

06 februari 2014

Cloud computing: good practices for governments

The EU Agency for Network and Information Security (ENISA) announced in a press release that it has produced a report titled ‘Good Practice Guide for Securely Deploying Governmental Clouds’, which analyses the current state of play regarding governmental Cloud deployment in 23 countries across Europe, categorised on a scale of “Early adoptors”, “Well-Informed”, “Innovators” or “Hesitants”. A high-level summary of the results for each category were as follows: Early adoptors: UK, Spain and France These countries have a Cloud strategy in place and have taken place to implement the governmental Cloud Well Informed: The Netherlands, Germany, Republic of Moldova, Norway, Ireland, Finland, Slovak Republic, Belgium, Greece, Sweden and …

Lees meer >

06 februari 2014

AG Kokott houdt kartels verantwoordelijk voor ‘umbrella pricing’: Diepgaande analyse van deze complexe kwestie

‘Umbrella pricing’: een potentiële schadepost voor kartelslachtoffers ‘Umbrella pricing’ verwijst naar de schade die wordt opgelopen door slachtoffers van kartels, veroorzaakt door het opdrijven van prijzen op producten van bedrijven die niet deel uitmaken van een kartel. Op 30 januari 2014 adviseerde Advocaat-Generaal Kokott aan de Europese rechter in een Opinie om karteldeelnemers aansprakelijk te maken voor deze vorm van schade. Dit zou een verstrekkende ontwikkeling betekenen als het advies wordt geaccepteerd. Context Deze kwestie doet zich voor in de context van een prejudiciële verwijzing door een Oostenrijkse rechter in zaaknummer C-557/12 (Kone AG e.a.), waarin een liftenkartel was vastgesteld. De kern van …

Lees meer >

06 februari 2014

Cloud Computing: Goede Praktijken voor Overheden op het Gebied van Cloud Technologieën

Het EU Agentschap voor Netwerk- en Informatiebeveiliging (ENISA) kondigde in een persbericht aan een rapport te hebben geproduceerd met de titel ‘Good Practice Guide for Securely Deploying Governmental Clouds’. Dit rapport analyseert de huidige stand van zaken met betrekking tot de uitrol van de overheidscloud in 23 Europese landen, ingedeeld in vier categorieën: “Early adoptors”, “Well-Informed”, “Innovators” of “Hesitants”. De resultaten werden per categorie als volgt samengevat: Early adoptors: Verenigd Koninkrijk, Spanje en Frankrijk Deze landen hebben een Cloud-strategie geïmplementeerd en hebben stappen genomen om de overheidscloud te implementeren Well Informed: Nederland, Duitsland, Republiek Moldavië, Noorwegen, Ierland, Finland, Slowaakse Republiek, België, Griekenland, Zweden en Denemarken Deze …

Lees meer >

06 februari 2014

Appartementsrecht. Voorrangsregel (nr. 863848 UE VERZ 13-3111094)

In hoeverre dient onderscheid te worden gemaakt tussen gebruiker en appartementseigenaar? Is sprake van een voorrangsregel ten aanzien van het splitsingsreglement en het huishoudelijk reglement? 

Lees meer >

05 februari 2014

ACM bestrijdt ongevraagde vervolgzendingen

Een helder bericht van de Autoriteit Consument & Markt (“ACM”) en een nieuw speerpunt in haar consumentenbeleid:Vitaminepillen, crèmes, puzzel- en kinderboekjes, kortingskaarten, scheermesjes, onderbroeken: je stemt in met een eenmalige gratis proefzending, maar ontvangt daarna dure vervolgzendingen of zit vast aan een abonnement waar je moeilijk weer vanaf komt. Over dit consumentenprobleem ontving ConsuWijzer in 2013 ruim twee keer zoveel meldingen als in 2012. Als consumenten niet uitdrukkelijk hebben ingestemd met vervolgzendingen, hoeven ze deze niet te betalen. Uit de meldingen blijkt dat ze dat vaak wel doen. Consumenten denken soms zelf iets fout gedaan te hebben, bijvoorbeeld omdat ze niet …

Lees meer >

05 februari 2014

ACM gaat strijd aan tegen ongevraagde vervolgzendingen: de oplossing voor ongewenste zendingen

ACM, de Autoriteit Consument & Markt, heeft recentelijk een belangrijk nieuw speerpunt onthuld in haar consumentenbeleid: middels een [bericht](https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/12588/ConsuWijzer-ongevraagde-vervolgzendingen-gratis-producten-groot-probleem/) brengen zij de problematiek rondom ongevraagde vervolgzendingen onder aandacht. Stel je voor, je stemt in met een eenmalige gratis proefzending van vitaminepillen, kinderboekjes, scheermesjes, of wat dan ook. Je verwachting is dat je enkel de gratis proef ontvangt, maar in plaats daarvan eindig je met dure vervolgzendingen, of erger nog, een lastig te annuleren abonnement. Het aantal meldingen bij ConsuWijzer over dit soort praktijken is in 2013 meer dan verdubbeld vergeleken met 2012. De situaties lijken vaak zodanig overtuigend en als …

Lees meer >

02 februari 2014

Zorg

Scheiden wonen en zorg: de medezeggenschapsorganen nader belicht

Dat het scheiden van wonen en zorg overal een trending topic is, behoeft geen nadere uitleg. Het kabinet heeft aangekondigd dat wonen en zorg vanaf 1 januari 2014 financieel worden gescheiden.

Lees meer >

02 februari 2014

Zorg

De nieuwe Wmo zal per 1 januari 2015 in werking moeten treden

Althans als het aan staatssecretaris Van Rijn ligt. Van Rijn heeft op 14 januari jl. het wetsvoorstel voor de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) naar de Tweede Kamer gestuurd. De nieuwe Wmo regelt dat een deel van de langdurige zorg wordt overgeheveld van het Rijk naar de gemeenten. Deze begeleiding valt nu nog onder de AWBZ. De nieuwe Wmo zal per 1 januari 2015 in werking moeten treden.

Lees meer >

30 januari 2014

Keuze voor gunning op grond van de laagste prijs moet goed worden gemotiveerd

BAM stelt in een procedure tegen de gemeente Zevenaar dat hoewel in de aanbesteding voor de realisatie van een nieuw gemeentehuis gekozen is voor het gunningscriterium ‘Economisch meest voordelige inschrijving’, de subcriteria dusdanig zijn opgesteld dat het feitelijk gaat om een aanbesteding met het gunningscriterium ‘laagste prijs’. De rechtbank Gelderland is van oordeel dat de gemeente Zevenaar in strijd heeft gehandeld met art. 2.114 Aanbestedingswet 2012 nu de gemeente in de aanbestedingsstukken onvoldoende heeft gemotiveerd waarom is afgeweken van het gunningscriterium EMVI. In een uitspraak van de rechtbank Gelderland d.d. 24 januari 2014 zijn twee vermeldenswaardige uitspraken gedaan. In de eerste plaats …

Lees meer >

30 januari 2014

Redelijke termijn bestuursrecht uniform: 4 jaar

Deze week heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) bepaald dat de redelijke termijn voor bestuursrechtelijke procedures vier jaar is. Tot op heden hanteerden de ABRvS en het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) een redelijke termijn van vijf jaar. Met deze nieuwe termijn wordt aangesloten bij de rechtspraak van de Centrale Raad van Beroep (CRvB) en de Hoge Raad. Het is de eerste keer dat een bestuursrechtelijke grote kamer een dergelijke uitspraak doet. In deze procedure werd om vergoeding schade gevraagd wegens overschrijding van de redelijke termijn ten aanzien van een aanvraag om een verblijfsvergunning. De …

Lees meer >

30 januari 2014

Goede motivatie is vereist bij het kiezen voor gunning op basis van de laagste prijs

BAM beweert in een rechtszaak tegen de gemeente Zevenaar dat, ondanks het feit dat in de aanbesteding voor de realisatie van een nieuw gemeentehuis gekozen is voor het gunningscriterium ‘Economisch meest voordelige inschrijving’ (EMVI), de subcriteria op zo’n manier zijn vastgesteld dat het in werkelijkheid een aanbesteding op basis van het gunningscriterium ‘laagste prijs’. De rechtbank Gelderland heeft geoordeeld dat de gemeente Zevenaar in strijd heeft gehandeld met artikel 2.114 van de Aanbestedingswet 2012 omdat de gemeente in haar aanbestedingsdocumenten niet voldoende heeft gemotiveerd waarom ze heeft afgeweken van het EMVI gunningscriterium. In een uitspraak van de rechtbank Gelderland op 24 …

Lees meer >

30 januari 2014

Uniformiteit in Bestuursrecht: Redelijke Termijn Vastgesteld op 4 Jaar

Onlangs heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (ABRvS) een belangrijke beslissing genomen waarbij de redelijke termijn voor bestuursrechtelijke procedures is vastgelegd op vier jaar. Voorheen hield de ABRvS, samen met het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb), een termijn van vijf jaar aan. Deze nieuwe termijn sluit nu beter aan bij de rechtspraak van de Centrale Raad van Beroep (CRvB) en de Hoge Raad. Dit is de eerste keer dat een grote bestuursrechtelijke kamer een dergelijk besluit neemt. https:// In deze specifieke procedure was er om vergoeding van schade gevraagd vanwege overschrijding van de redelijke termijn m.b.t. een …

Lees meer >

29 januari 2014

Intellectueel Eigendomsrecht

Gedragscode Promotionele Kansspelen gewijzigd

Op 1 januari 2014 is de Gedragscode Promotionele Kansspelen (oorspronkelijk uit 2006) gewijzigd. De nieuwe Gedragscode bevat een aantal wijzigingen en aanvullingen, waaronder ruimere bevoegdheden voor de Kansspelautoriteit om de gedragscode te handhaven. 

Lees meer >

28 januari 2014

ACM wil overname van Ziggo door Liberty Global beoordelen

Afgelopen maandag liet Liberty Global weten dat zij Ziggo wil overnemen. Doel is een nationale kabelmaatschappij te creëren, met de nodige synergievoordelen, die circa 90% van de huishoudens in Nederland kan bereiken. De combinatie zou een marktaandeel krijgen van circa 56% op de Nederlandse markt. Een dergelijke transactie moet onder meer preventief getoetst worden door de relevante mededingingsautoriteit. Voor een deal van deze omvang, kan dat de Europese Commissie zijn. Echter de ACM heeft laten weten dat zij de transactie mededingingsrechtelijk wil beoordelen. Liberty Global, dat in Nederland reeds vertegenwoordigd is met UPC, heeft aangegeven dat zij van plan is de overname …

Lees meer >

28 januari 2014

ACM Plant Beoordeling van Overname van Ziggo door Liberty Global – Een Diepgaande Analyse

Afgelopen maandag maakte Liberty Global bekend dat het de intentie heeft om Ziggo over te nemen. Het doel is om een nationale kabelmaatschappij te vormen, met bijkomende synergievoordelen, die in staat is om ongeveer 90% van de Nederlandse huishoudens te bereiken. Deze samenvoeging zou een marktaandeel van ongeveer 56% op de Nederlandse markt betekenen. Een transactie van deze aard moet onder andere preventief onderzocht worden door de relevante mededingingsautoriteit. In het geval van een deal van deze omvang, zou dit de Europese Commissie kunnen zijn. Echter, de ACM heeft aangegeven dat zij de transactie op mededingingsrechtelijke gronden willen beoordelen. Liberty Global, dat …

Lees meer >

28 januari 2014

Arbeidsrecht

Voorgestelde wijziging per 1 juli 2014: proeftijdbeding, non-concurrentiebeding

Werkgevers moeten hun personeelsbestand soepel kunnen aanpassen aan onzekere ontwikkelingen in afzetmarkt en orderportefeuille. De regering wil voldoende flexibiliteit in de economie behouden. Echter, wel wil de regering de balans tussen rechtspositie van de vaste arbeidskracht versus de positie van de flexibele arbeidskracht verbeteren. 

Lees meer >

28 januari 2014

Mededinging & Regulering

Hoge Raad veroordeelt NVM als kartellist

De Nederlandse Vereniging van Makelaars (“NVM”) is een branchevereniging, en ook die kunnen worden veroordeeld wegens strijd met het kartelverbod (artikel 6 Mededingingswet). Dat is opnieuw duidelijk gemaakt in een recent arrest van de Hoge Raad, waarin namens de curator van een failliet softwarebedrijf met succes is betoogd dat NVM ‘miljoenen’ schade moet gaan betalen.

Lees meer >

28 januari 2014

Arbeidsrecht

Hervorming van het ontslagrecht en de vergoedingen

Het huidige ontslagrecht kent een preventieve toets. Indien een werknemer weigert mee te werken aan een beëindiging met wederzijds goedvinden dan kan werkgever niet zonder meer werknemer ontslaan. Werkgever heeft – behoudens bij ontslag op staande voet - de keuze: (1) voorafgaand toestemming vragen aan het UWV middels een ontslagaanvraag; (2) de kantonrechter verzoeken de arbeidsovereenkomst te ontbinden.

Lees meer >

28 januari 2014

Arbeidsrecht

Ketenregeling – Achtergrond voorgestelde aanpassingen

De wetgever heeft overwogen dat de Nederlandse wet, in vergelijking met andere landen, (te) ruime mogelijkheden voor langdurige inschakeling van flexwerkers biedt. De voordelen van de flexibiliteit voor de werkgever, zouden niet in verhouding staan tot de nadelen voor de werknemer. De wetgever wenst de ketenregeling aan te passen en werkgevers te verplichten werknemers met een contract voor bepaalde tijd “aan te zeggen”. 

Lees meer >

27 januari 2014

ACM beboet KPN voor EUR 30 miljoen

Op 23 januari 2014 is bekend geworden dat de Autoriteit Consument & Mark (ACM) KPN een boete heeft opgelegd van bijna EUR 30 miljoen wegens benadeling van de concurrentie. KPN heeft zich namelijk in 2010 bij een aanbestedingsprocedure schuldig gemaakt aan overtreding van de non-discriminatieverplichting en de transparantieverplichting. De betreffende boete werd al bij besluit van 21 december 2011 opgelegd, maar KPN wist met diverse juridische procedures bekendmaking tot dusver te voorkomen. Wat ging hieraan vooraf? Op 4 juni 2010 had de Staat een aanbestedingsprocedure voor vaste telefonie uitgeschreven onder de naam ‘OverheidsTelecom 2010’. KPN maakte net voor de uiterste termijn …

Lees meer >

27 januari 2014

ACM legt KPN een boete van 30 miljoen euro op voor overtreding van regelgeving

Op 23 januari 2014 werd bekend dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete van bijna EUR 30 miljoen had opgelegd aan telecomgigant KPN. De boete werd uitgereikt wegens de ondermijning van de concurrentie door KPN tijdens een aanbestedingsprocedure in 2010. KPN zou zich schuldig hebben gemaakt aan het overtreden van de non-discriminatieverplichting en de transparantieverplichting. De boete was al opgelegd bij besluit van 21 december 2011, maar KPN weerde de bekendmaking ervan met diverse juridische procedures. Maar wat gebeurde er precies voorafgaand aan deze situatie? Op 4 juni 2010 had de Staat een aanbestedingsprocedure voor vaste telefonie uitgeschreven onder …

Lees meer >

27 januari 2014

Ondernemingsrecht - M&A

Inzage emailbox vereist instemming ondernemingsraad

Wanneer een werkgever het voornemen heeft om een personeelsvolg- of informatiesysteem in te voeren, zoals aanwezigheidsregistratie, gebruik van een telefoon, outputregistratie, camerabeelden, controleren van email en/of internetgebruik en dergelijke, dient de werkgever eerst de instemming van de ondernemingsraad te ontvangen. In een uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam stond de vraag centraal of voor het door de gemeente Amsterdam Dienst Werk en Inkomen (DWI) genomen besluit, zijnde een instructieregeling voor het inzien van een emailbox bij afwezigheid van een medewerker, al dan niet voorafgaande instemming van de Ondernemingsraad noodzakelijk was.

Lees meer >

21 januari 2014

ACM: Informatiekaart fusies & samenwerking ziekenhuizen

De Autoriteit Consument & Markt (“ACM”) heeft samen met de Argumentenfabriek een informatiekaart gemaakt over de beoordeling van fusies en samenwerking van ziekenhuizen. Deze infographic moet het makkelijker maken de beoordeling door de ACM te voorspellen. Dit zou mogelijk de rechtszekerheid voor betrokken partijen kunnen vergroten. De ACM zegt het in een begeleidend persbericht belangrijk te vinden dat zij fusies of samenwerkingen van ziekenhuizen op grond van dezelfde criteria beoordeelt. Daar was in de praktijk onduidelijkheid over. In het werk van ACM staat de consument centraal. De ACM kijkt of na een fusie of samenwerking de kwaliteit, betaalbaarheid en toegankelijkheid van de zorg behouden blijft. Voor alle betrokkenen bij de voorbereiding …

Lees meer >

21 januari 2014

Combinatie loopt bergingsopdracht mis wegens voorkennis

Op 7 januari 2014 is door de rechtbank Den Haag geoordeeld dat Rijkswaterstaat de combinatie D.U.C. Diving / Koninklijke Wagenborg (hierna: ‘de Combinatie’) terecht heeft uitgesloten van deelname aan de aanbesteding voor de uitvoering van de berging van het scheepswrak Baltic Ace. Volgens de voorzieningenrechter is de Combinatie er niet in geslaagd het vermoeden van concurrentievervalsende voorkennis weg te nemen. Het geschil Het geschil is terug te voeren op de beslissing van de Combinatie om in het kader van de aanbesteding samen te werken met het ingenieursbureau dat voorafgaand aan de aanbestedingsprocedure, in opdracht van Rijkswaterstaat, een voorstudie heeft verricht naar de …

Lees meer >

21 januari 2014

ACM: Informatieve Gids over Fusies & Samenwerkingen tussen Ziekenhuizen

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in samenwerking met de Argumentenfabriek een handige informatiekaart ontworpen. De kaart geeft inzicht in hoe ze de fusies en samenwerkingsverbanden tussen ziekenhuizen beoordeelt. Volgens de ACM kan deze infographic helpen bij het voorspellen van hun beoordelingen, wat mogelijk de rechtszekerheid voor de betrokken partijen kan verhogen. In een bijbehorend persbericht benadrukt de ACM het belang van een consistente beoordeling van fusies en samenwerkingsverbanden op basis van dezelfde criteria. Er was in de praktijk een zekere onduidelijkheid over deze kwestie. Het werk van de ACM draait altijd rond de consument. De instantie onderzoekt of de kwaliteit, …

Lees meer >

21 januari 2014

Combinatie Misloopt Bergingsopdracht Door Voorkennis: Een Diepgaande Analyse En Discussie

Rechtbank oordeelt: Rijkswaterstaat terecht in uitsluiting Op 7 januari 2014 besloot de rechtbank Den Haag dat Rijkswaterstaat het juiste besluit had genomen door de combinatie D.U.C. Diving / Koninklijke Wagenborg (hierna: ‘de Combinatie’) uit te sluiten van deelname aan de aanbesteding voor de berging van het scheepswrak Baltic Ace. Volgens de voorzieningenrechter slaagde de Combinatie er niet in om het vermoeden van oneerlijke concurrentie door voorkennis te weerleggen. Lees het volledige oordeel hier. De crux van het geschil De kern van het geschil ligt bij het besluit van de Combinatie om samen te werken met een ingenieursbureau dat in opdracht van Rijkswaterstaat …

Lees meer >

21 januari 2014

Bewijsaanbod. Eis van voldoende specificatie.

Uitgangspunt is dat wanneer een bewijsaanbod betrekking heeft op precies de kern van het geschil, de rechter niet te snel om zo’n bewijsaanbod heen mag gaan. In het geval sprake is van een aanbod tot het leveren van tegenbewijs is voorts specificatie van het bewijsaanbod niet vereist. In ogenschouw dient echter te worden gehouden dat de rechter in beginsel voorbij mag gaan aan een aanbod om schriftelijk bewijs in het geding te brengen. 

Lees meer >
1 2 69 70 71 100 101